ZMOT – Zero Moment of Truth

Zero Moment of Truth (ZMOT) to w uproszczeniu kluczowa sytuacja w której konsument decyduje się na zakupu. Podstawowym założeniem koncepcji jest obserwacja zachowań Klienta oraz trendów i na bazie zebranych danych określenie elementu najważniejszego dla podejmowanych przez niego decyzji zakupowych.

okreslenie-slow-kluczowychStrategia marketingowa oparta na danych ZMOT ma na celu upewnienie się, że moment w drodze zakupowej który przekonuje Klienta do produktu jest właściwie dopracowany i szybki. Szybki w kontekście tego, że Klient może go łatwo odnaleźć a co za tym idzie w krótkim czasie upewnić się, że zakup będzie korzystny i tym samym przystąpić do finalizacji transakcji.

Z racji tego, że w obecnych czasach Klienci często przed zakupem produktu w sklepie stacjonarnym poszukują o nim informacji w sieci, ZMOT dotyczy zarówno sprzedaży online jak i offline. Informacją która przekona Klienta może być więc pozytywna opinia, recenzja lub test.

Jeśli więc Klient w sklepie stoi przed wyborem zakupu i sięga po swój telefon komórkowy frazami które wpisuje mogą być zwroty wynikające z:
– potrzeby porady: nazwa produktu w połączeniu ze słowami: opinie, recenzje, testy.
– sprawdzenie czy produkt można znaleźć w niższej cenie: nazwa produktu w połączeniu ze słowami: cena, ceny, tanio.
– wyszukania produktu podobnego: nazwa lub typ produktu w połączeniu ze słowami dotyczącymi przykładowo: innych kolorów, rozmiarów.

W praktyce wystarczy logiczne spojrzenie na to w jakich sytuacjach można pozyskać Klienta oraz jakie informacje dostępne w sieci mogą go do tego przekonać. Kolejnym krokiem jest wykorzystanie zebranych danych w strategii marketingowej. Może się ona opierać przykładowo na rozbudowaniu treści opisowych, pozyskaniu pozytywnych opinii, uwydatnienia najkorzystniejszych cech produktu, wykorzystanie konkretnych zwrotów w kampaniach reklamowych.

W działaniach SEO strategia Zero Moment of Truth polega na dostosowaniu słów kluczowych do rozbudowanych zapytań Klientów wpisywanych w wyniki wyszukiwania oraz utworzeniu dla nich odpowiednich treści.

Przykładowo: Przed sezonem letnim postanowiliśmy schudnąć. Najlepszym sposobem na to będzie aktywne uprawianie sportu, na przykład regularne bieganie. Mamy spodenki, koszulkę, brakuje tylko odpowiednich butów. Dopiero zaczynamy naszą przygodę, więc w Google wpisujemy hasło “buty do biegania dla początkujących”.

tworzenie-tresciRozbudowane słowa kluczowe można wykorzystać do utworzenia dopasowanych do nich treści w obrębie strony internetowej lub modyfikując już istniejące pozyskując w ten sposób dodatkowy ruch. Często w tym celu wykorzystuje się również zaplecza wysokiej jakości rozbudowywane o treści poradnikowe, womm marketing lub materiały filmowe udostępniane w sieci YouTube. Najlepszym na to przykładem mogą być testy sprzętu komputerowego. Jeśli potencjalny Klient szuka przykładowo cichego chłodzenia do procesora może wykonywać następujące czynności:

– jeśli jest już na stronie sklepu przegląda kartę produktów “chłodzenie do procesora”. Szuka informacji dotyczących dB wentylatora przymocowanego do radiatora. Jeśli zapomnieliśmy umieścić tych danych w specyfikacjach Klient prawdopodobnie przepadł. Zdecydowanie łatwiej jest mu skierować się do innego sklepu internetowego niż dzwonić z pytaniem o natężenie hałasu w każdym z 50 wylistowanych produktów.

– jeśli Klient nie dotarł jeszcze do żadnego sklepu lub nie wierzy w informacji na nim zawarte szuka danych w sieci. Wpisuje więc w Google słowa kluczowe typu “ciche chłodzenie procesora”, “ciche chłodzenie do procesora”. Najlepszym sposobem dotarcia do niego będzie stworzenie artykułów będących testem wybranych modeli. Musza być one rzetelnie przygotowane i profesjonalnie opisane, wzbudzać zaufanie. Innym typem informacji mogą być posty na forach (womm marketing) umiejscowione w tematach dotyczących dokładnie tego zagadnienia. Kolejnym krokiem może być zainspirowanie influencera branży do nagrania wideo testu, recenzji urządzenia która uwypukli jego główną zaletę (komfort pracy przy niskim hałasie).

Działania tego typu muszą być jednak poparte dokładną analizą słów kluczowych. Pozwoli ona oszacować, czy w dane zagadnienia warto inwestować. Zero Moment of Truth pokazuje chociażby na podanym powyżej przykładzie, że brak prostej informacji w specyfikacji produktu może przyczynić się do jego odrzucenia. Nie będzie to wynikać z wady samego urządzenia lub jego ceny, a braku informacji które są dla Klienta konieczne do dokonania zakupu. Utworzone treści informacyjne muszą być widoczne w wynikach wyszukiwania. Tutaj z pomocą może nam przyjść sklep SEO dzięki któremu podlinkujemy utworzone zaplecza lub artykuły będące wynikiem działań content marketingowych. Wykorzystując bazy prywatnych presell możemy w prosty sposób dostarczyć linki do konkretnej podstrony na określone słowa kluczowe np. opinia o produkcie xyz. Przy odpowiednio dostosowanej strategii linkowania pozwoli nam to w krótkim czasie wypromować strony które będą zawierały informacje o produktach których szukają potencjalni Klienci.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. informacje

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij